full screen background image

Expeditie naar de top van de Rinjani vulkaan

Eiland: Lombok

Duur: 6 dagen

Dag 1 : Bali - Lombok
Afhankelijk van de lokatie van ons hotel nemen we ofwel de fastboot over de Straat van Lombok vanuit Padang Bai ofwel nemen we de korte vlucht over de Straat van Lombok vanuit Ngurah Rai luchthaven. Bij aankomst rijden we naar Sengiggi en betrekken de kamer van ons hotel. Sengigi is het enigste toeristische oord in Lombok en adement voornamelijk na zonsondergang een echte vakantiesfeer uit. Vrij lunch en diner. Overnachting.
|Breakfast

Dag 2 : Sengiggi - Rinjani
Vroeg ontbijt. We worden overgebracht naar het zuidoosten van het eiland. In de bergen aan de voet van de Rinjani maken we ons klaar voor onze driedaagse trekking de vulkaan op. We starten vanaf het dorpje Sembalun op 1.156 meter boven de zeespiegel. Na de registratie bij de rangers van het nationale park starten we onze klim. Na ongeveer 3 uur wandelen nemen we een ruststop, koffie of thee met een snack. Een uur later op ongeveer 1.800 meter hoogte nemen we dan de lunch in de volle natuur. Het laaste gedeelte van de trek voor vandaag brengt ons tot op de kraterrand (2.639m). Hier zetten we het kamp op terwijl we ver beneden ons het groene meer Segara Anak zien liggen in de caldera. Diner en overnachting aan het basiskamp Sembalun Crater Rim.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 3 : Sembalun Crater Rim - Rinjanitop - Segara Anak Lake
We worden vroeg gewekt, rond 2 uur in de ochtend want we pogen nu de hoogste top van de vulkaan te bereiken op 3.726 meter. Dit is niet voor iedereen weggelegd maar het uitzicht bij zonsopgang is adembenemend mooi. We kijken over het hele eiland uit en zien in de verte duidelijk de Agung vulkaan liggen op Bali in het westen en de Tambora vulkaan op Sumbawa eiland in het oosten. Na de afdaling terug naar het basiskamp nemen we het ontbijt voor we afdalen tot aan de oevers van het meer Anak Segara (2000m). Rond de middag slaan we hier onze tenten op en nemen we de lunch. Nadien kunnen we onze vermoeide spieren wat rust gunnen in de natuurlijke warmwaterbronnen of proberen een visje te vangen in het meer. Diner en overnachting aan het meer.

Dag 4 : Segara Anak Lake - Senaru Crater Rim - Senaru Village – Gili Trawangan
Na ons ontbijt beginnen we aan onze laatste dag van de expeditie. We wandelen de krater uit en terug naar boven langs de noordelijke kant.Het dichte contact met de natuur doet onze vermoeidheid vergeten en geeft ons nieuwe energie. Ongeveer 3 uur later staan we terug op de kraterrim, Senaru Crater Rim genaamd. Opnieuw hebben we een onvoorstelbaar uitzicht op onze omgeving. Bij de afdaling bevinden we ons de hele tijd in dicht loofbos. Lunch. De definitieve afdaling neemt ongeveer 3 uur in beslag en het eindpunt is het kantoor van de rangers. Na een korte rust worden we overgebracht naar Bangsal, de lokale vissershaven van waaruit boten vertrekken richting de Gili’s. De komende paar dagen genieten we van zon, zee en strand op het piepkleine eilandje Trawangan. Overnachting.
|Breakfast |Lunch

Dag 5 : Trawangan
Ontbijt en vrije dag om te genieten van het eilandje. Duiken, snorkelen, zwemmen, fietsen rond het eilandje, een tochtje met de cidomo of gewoon zonnebaden aan het zwembad, alles is mogelijk. De avond brengt een gezellige sfeer van kleine visrestaurantjes en strandbars. Overnachting.
|Breakfast

Dag 6 : Trawangan
Ontbijt. Rond de middag nemen we de fastboot terug naar Bali. Vanuit de haven van Padang Bai worden we overgebracht naar Sanur waar we de kamer betrekken in ons hotel. Overnachting.