full screen background image

Land van de kannibalen

Eiland: Papua

Duur: 5 dagen

Dag 1 : Denpasar - Sentani - Wamena
Ontbijt. Vrije dag en diner op eigen gelegenheid. We behouden de kamer en verlaten het hotel in de late avond voor de nachtvlucht met de nationale carrier Garuda naar de hoofdstad van Papua, Jayapura. Bij aankomst in de vroege morgen blijven we in transit in de luchthaven tot we aan boord kunnen van onze tweede vlucht met Trigana over de Rouffaeren-Mambramo jungle tot in Wamena, gesitueerd in de Baliemvalley, op 1600 meter boven de zeespiegel.Van zodra we het vliegtuig verlaten stappen we een andere wereld binnen, een wereld waarvan de meesten onder ons dachten dat die reeds lang verdwenen was... We wandelen doorheen het kleine stadje Wamena en bezoeken de lokale markt waar de Papua proberen hun groenten en fruit te verkopen, een plaats zo kleurrijk dat we meer dan alleen ons eigen ogen nodig hebben. Lunch in een lokaal restaurant in Wamena. Na de lunch nemen we onze 4*4 voertuig en gaan een klein dorpje bezoeken, weggestopt tussen de bomen en de tuinen, Suroba. De lokale mensen verwelkomen ons op hun traditionele manier en nodigen ons uit om wat tijd met hen door te brengen.Deze eerste kennismaking laat ons verbaasd wanneer we nadien naar ons hotel gaan, The Baliem Valley Resort, op de hellingen van de vallei op 2000 meter hoogte. Hier nemen we het diner en overnachten.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 2 : De Baliem Vallei
Vroeg ontbijt. We nemen onze 4*4 bus en gaan naar het noordoostelijke einde van de vallei voor een dagtocht langs de machtige Oost-Baliem rivier. De Baliem vallei werd pas ontdekt 2 jaar voor WWO II begon toen Richard Archbold zijn watervliegtuig landde op de Baliemrivier. Tot het einde van de jaren ’70 leefden de mensen hier nog steeds in het Stenen Tijdperk, zonder contact met de buitenwereld en zonder ijzeren werktuigen. Vandaag de dag worstelt deze duizenden jaren oude beschaving om zijn identiteit te kunnen behouden en tegelijkertijd te integreren in de moderne wereld.Tijdens onze trek komen we in contact met de lokale stam van de Dani, aan het werk in hun tuinen of druk bezig in hun kleine dorpjes. Picknicklunch ergens onderweg. In de late namiddag bereiken we onze 4*4 en worden we overgebracht naar het hotel voor het diner.

Dag 3 : Varkensfeest en Mummie
Vroeg ontbijt. Vandaag rijden we naar de andere kant van de vallei, de zuidwestelijk richting om er een van de twee resterende mummie’s te gaan bekijken in dit verdwenen land. Belangrijke voorouders in het verleden werden gemummificeerd door hun lichaam boven het rookvuur op te hangen. Vol trots wordt deze voorouder door het gehele dorp getoond. In Mosi beginnen we aan een korte wandeling in de bergjungle en komen plots oog in oog te staan met een hele clan krijgers, die voor ons een schijnoorlog op touw zetten en achteraf vrede sluiten. Dit wordt gedaan door het doden van een varken, het belangrijkste bezit van een papua, dat nadien wordt klaargemaakt in de smoorkuil samen met knollen, zoete aardappelen en groenten.Het hele dorp is druk bezig en iedereen heeft zijn specifieke taak toebedeelt. Dit wordt een onvergetelijke ervaring voor ieder van ons! Late lunch in Wamena in een lokaal restaurant of pick-nick. Gelegenheid tot winkelen voor primitieve houtsnijkunst. In de late namidag bezoeken we nog een dorpje van de Yali, vlakbij het hotel, een stam die zich onderscheidt van de anderen door hun reusachtige “koteka” of peniskoker. Diner en overnachting in het hotel.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 4 : Wamena - Sentani - Sentani Lake - Assei
Ontbijt. Vandaag verlaten we de vallei op de zelfde manier als we gekomen zijn, onze vlucht brengt ons naar Sentani. Na landing wacht ons prive transport ons op en brengt ons naar de oevers van het grootste meer van Papua, Sentani Lake. Lunch in een lokaal restaurant aan de oever van het meer.Nadien stappen we in een lokale houten boot voor een tochtje op het meer en een bezoek aan het eilandje Assei. De mensen die rond het meer leven zijn etnisch verschillend van de rest van de Papua’s en lijken heel sterk op Polynesische groepen. Het kleine eilandje Assei telt slechts enkele honderden inwoners en is gekend voor zijn schilderijen op boombastvezel.We wandelen helemaal rond het eilandje om het dagelijkse leven gade te slaan van deze ervaren vissers en artiesten. Vervolgens rijden we naar ons eenvoudig hotel in Sentani,het Ratna hotel. Diner in een lokaal restaurant in Sentani.Overnachting in het hotel.

Dag 5 : Sentani Lake - Assei
Na een vroeg ontbijt bezoeken we nog snel Mc Arthur hill,van waaruit we een prachtig zicht hebben op de omgeving. Hier lag het hoofdkwartier van Generaal Mc Arthur en werd het tegenoffensief op de Filippijnen voorbereidt. De vlucht met de nationale carrier Garuda naar Bali maakt een stop-over in Timika waar zich de grootste kopermijn ter wereld bevindt, Freeport. Lunch aan boord. Na aankomst op de luchthaven Ngurah Rai in Bali gaan we naar ons hotel. Diner op eigen gelegenheid. Overnachting in het hotel.