full screen background image

Juwelen van de archipel

Eiland: Molukken

Duur: 6 dagen

Dag 1 : Bali - Makassar - Ambon
Na het ontbijt transfer naar de luchthaven van Bali voor de binnenlandse vlucht naar Makasar, Zuid-Sulawesi. Bij aankomst transit en tweede vlucht van Makasar naar de hoofdstad van de Centrale Molukken, Ambon op het gelijknamige eiland. Ambon was het centrum van de specerijenhandel in de tijd van het VOC. Van de luchthaven rijden we naar de stad voor de lunch. De lokale markt die langs de waterlijn ligt geeft ons een sfeerbeeld van de stad. Het kleine hotelletje, Mutiara is waar we de nacht doorbrengen en ons diner nemen.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 2 : Ambon - Seram
Ontbijt.Een lokale kleurrijke bus rengt ons naar de haven van Tulehu. Daar nemen we de express boot naar het moedereiland van de Molukken, Seram. Het tweede grootste eiland uit deze mini archipel is een mystieke plaats waar het sociale systeem van de Molukkers vandaan komt. Met een mengeling van geloof en respect praten de mensen over dit bergachtige eiland. Bij aankomst nemen we eerst de lunch in Masohi voor we het eiland doorkruisen. Onderweg rijden we doorheen ongerepte jungle. Met wat geluk komen we neushoornvogels, kakatua en vliegende honden tegen. In Sawai nemen we een longboat en varen we een kort stukje langs de kust tot in het vissersdorp waar we de komende dagen zullen verblijven. We betrekken de kamers in het Lezard Guesthouse en maken een korte wandeling doorheen het dorpje als kennismaking. Diner in het guesthouse.

Dag 3 : Seram, het Manusela Natuur Park
Ontbijt. Onze dagtrekking vanaf ons guesthouse maakt dat we bijna onmiddelijk na de start worden opgeslokt door de immense jungle. De fauna en flora hier zijn van een ongelofelijke verscheidenheid en we weten nooit wat ons achter de volgende boom te wachten staat. Pick-nick lunch in het bos. We eindigen onze tocht bij het rehabilitatie centrum voor tropische vogels. Hier leiden voormalige stropers ons rond en tonen hoe ze deze kleurrijke vogels langzaam terug herintroduceren in hun natuurlijke omgeving.Diner in het guesthouse.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 4 : Seram, prachtige landschappen en sago
Ontbijt. We nemen onze longboat en varen de rivier stroomopwaarts op, opnieuw de groene jungle binnen. Langs de oevers zien we lokale mensen druk bezig met het winnen van sago, het hoofdvoedsel in deze contreien. Op een heel klein en onbewoond eilandje net buiten de kust houden we een visbarbecue. Deze azuurblauwe wateren nodigen uit tot een zwempartij of snorkelbeurt. Wat vrije tijd nadien in het guesthouse geeft de mogelijkheid om es rond te kuieren in het dorpje waar we deel van uitmaken. Diner in het guesthouse

Dag 5 : Seram - Ambon
Na het ontbijt verlaten we dit natuurgebied en keren terug naar Tulehu, Ambon. Lunch. In Wai bezoeken we nog de heilige aalen, reincarnaties van de voorouderlijke geesten, die hier rondzwemmen in kristalhelder water. Volgens de legende was dit bassin gevorm door de koning van verloren tijden toen die zijn speer van de bergen naar beneden wierp. Wanneer de heilige aalen iets zou overkomen zou dit onheil over de bevolking brengen. In Ambon stad nemen we de becak, of fietstaxi voor een kort stadsbezoek. Overnachting in het Mutiara hotel. Diner in de stad.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 6 : Ambon - Makassar
Ontbijt. De vlucht van Lion Air brengt ons terug in Makasar. Met de bus bezoeken we de traditionele haven Paotere en de vissersmarkt waar we de houten handelsschepen, piniche genaamd, aan de kade zien liggen. Hier is de atmosfeer de laatste honderd jaar ongewijzigd gebleven. Met mankracht worden de goederen geladen en gelost die de handelonderhouden tussen de eilanden van de archipel onderling. Fort Rotterdam, een stille getuige van de tijd der Nederlanden herbergt een interessant etnologisch museum. Lunch in de stad. We verblijven in het hotel Pantai Gapura. Diner in de stad.