full screen background image

Eiland van de Marapu

Eiland: Sumba

Duur: 5 dagen

Dag 1 : Bali - Tambolaka - Tarung - Waitabara - Patiala
Ontbijt. Een korte vlucht brengt ons voorbij de eilanden Sumbawa en Flores tot naar het eiland Sumba. Bij aankomst op de luchthaven van Tambolaka wacht onze lokale gids ons op en rijden we naar het zuidoosten van Sumba waar we verblijven in de sereniteit van het Sumba Nautil hotel voor de komende dagen. Het groene en vruchtbare westen telt de grootste bevolingsdichtheid en houd nog heel erg vast aan het Marapu geloof, een animistisch vooroudergeloof. De stad Waikabubak kent een koeler klimaat dan de rest van deze reuze atol en is tevens het economische centrum van deze regio. Vlakbij liggen twee traditionele dorpjes, Tarung en Waitabara die we beide bezoeken op onze doorweg. De traditionele dorpen van Sumba liggen meestal op strategische heuveltoppen om zich in het verleden te beschermen tegen rivaliserende klans. In ruil voor voedsel en rijkdommen onderhouden de levenden tijdens rituele begrafenissen de vreedzame relatie met de voorouder geesten. De Marapu priester speelt hierbij een zeer belangrijke rol. Diner en Overnachtingin het hotel.
|Breakfast |Dinner

Dag 2 : Kadengar - Sodan
Ontbijt. In het dorpje Kadengar wandelen we rond en slaan onderwijl het dagelijkse leven gaande. Naar goede gewoonte wordt ons de betel aangeboden als teken van gastvrijheid. Het dorp Sodan, gelegen op een hoge heuveltop is het religieuze centrum van deze streek. He geesteshuis en de schedelboom herinneren er ons aan dat deze mensen nog niet zo lang geleden koppensnellers waren. Pick-nick lunch onderweg. Ook hier worden we op traditionele manier ontvangen en mogen we rondkijken in het dorp. Het wijdse zicht op de omgeving is adembenemend.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 3 : Montedawu - Tokohale - Malisu - Marosi
Na het ontbijt verlaten we ons hotel te voet en wandelen doorheen de velden en valleien tot we de dorpjes Montedawu, Tokohale en Malisu bereiken. Een bezoek aan deze afgelegen dorpjes neemt ons terug in de tijd. Hier kunnen we een kijkje nemen in een van de traditionele paalwoningen met afgeknotte pyramide -achtige grasdaken waar de Sumbanezen in wonen. Opnieuw worden we ondergedompelt in het dagelijkse leven en merken we hoe sterk deze traditionele cultuur wel is. In de schaduw van de palmen in een verlaten baai langs de zuidwestelijke kust nemen we de pick-nick. Het kristalblauwe water nodigt uit tot een duik en het witte zandstrand perfect voor een siesta.Nadien wandelen we langs de kustlijn tot aan het hotel.

Dag 4 : Waikabubak - Praiijing - Anakalang- Waingapu
Ontbijt. Nadat we het hotel hebben verlaten rijden we naar het oosten. In Waikabubak bezoeken we eerst de lokale markt alvorens een bezoek te brengen aan het dorp Praijing. Fotografisch een van de mooiste traditionele dorpjes van Sumba. Lunch in Waikabubak. In Analakang zien we voor de eerste keer de praalgraven uit het marapu geloof, versierd met reliefs en van enorme afmetingen. De grootste uit de streek vinden we in Gallubakul. Niet minder dan 3 maanden en 2000 man waren nodig om deze kolossale grafsteen vanuit de groeve naar het graf te brengen. Ook in Kajilu Kobu en Pasunga ontdekken we deze sterke voorouderverering en bezoeken we een steengroeve waar halfafgewerkte grafstenen vorm krijgen.Met eenvoudig werkmateriaal hakken deze steenkappers de bestelde grafsteen uit de rots. Wanneer aan alle Marapu voorwaarden is voldaan trekken honderden mannen deze gigantische stenen met palmtouwen naar de begraafplaats. De Marapu priester of “Rato” staat als menner boven op de steen te zingen. Het duurt soms wel decennia vooraleer de grafsteen zijn laatste rustplaats heeft bereikt. Overnachting in het eenvoudige Elvin hotel in Waingapu, hoofdstad van Oost Sumba. Diner in de stad.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 5 : Waingapu - Praillu - Denpasar
Waingapu kent de enige echte haven van het eiland Sumba en is daardoor de toegangspoort van handel. In voorbije dagen werd hier aan slavenhandel gedaan met de westerse mogendheden. Na een vroeg ontbijt bezoeken we het dorpje Praillu, gekend voor zijn prachtige ikatdoeken. Deze textiel die bekend is over de gehele archipel is ook deel van de Sumbanese cultuur waar de doeken gebruikt worden als kledij, status en als geschenk aan de overledenen. Ikat wat “afknopen” betekent ondergaat een complex proces van afknopen en verven voor het feitelijke weven begint.De designs en kleuren zijn hier allemaal traditioneel volgens het Marapu geloof. Met eindeloos geduld en na lange tijd weven de dames hun ikat doeken die nu beschouwd worden als de beste en mooiste van Indonesie. Vlucht terug naar Bali. Bij aankomst overbrenging naar het hotel. Vrij diner.